På väg hem

 
Jag äter lunch i sjukhuskafeterian innan jag kan ta tåget hem.

Känner plötsligt att damen vid bordet bredvid stirrar på mig. Nästan alla har någon form av bandage, så varför stirrar hon?

Har du varit på ögonoperation, sägen hon plötsligt.

Det kan jag ju inte förneka. Jag har gjort en laseroperation, svarar jag.

Jag skulle också ögonopereras, säger hon, men jag ville bli sövd och dom hade ingen narkospersonal, så jag får åka hem igen.

Efter en stund tar hon upp en 100-lapp. Lägger den på bordet och ställer väskan ovanpå. Hon ber mig hålla koll på grejerna medan hon ställer undan diskbrickan. När hon kommer tillbaka tar hon väskan och säger hej!

Men hallå, du glömde din 100-lapp, ropar jag.

Oh, tack! Den ska jag ju ha till färdtjänsten, säger hon och drar iväg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen