Operation fem

 
 
Någon vecka efter besöket i Sundsvall ringer operationsplaneraren från Umeå.
Kan du komma i morgon, säger hon.

Egentligen har jag fullt upp med förtidsröstningen till Europaparlamentsvalet, men det är väl inte laga förfall? Så vi bestämmer att jag kommer dagen därpå.

Den här gången åker jag fram och tillbaka till Umeå med tåg samma dag.

Behandlingen går till på samma sätt som förra gången. Sköterskan droppar bedövning och pupillvidgande. Hon tvättar ögat med kall vätska, som hon sprutar på ögat. Sedan får jag vänta. Doktorn har fått en akututryckning. När han så småningom dyker upp ber han om ursäkt för förseningen. Det är OK, jag ska ingen stans, säger jag.

Sedan får jag sätta mig i den fällbara stolen. Överkroppen täcks med duk med bara ett hål för ögat. Ögonfransen tejpas. Ny tvättning och droppar. Men den här gången är det inte lika hemskt. Det är nästan smärtfritt och går snabbt. Bandage på och sedan är det klart.


 

Jag går till sjukhusbiblioteket en stund innan jag ska åka hem. Där är det lugnt och jag passar på att läsa några tidskrifter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen