Ny synfältsundersökning

 
Under fem uppföljningsbesök pendlar trycket mellan 14 och 24. Det stannar sedan på 17.
Då bestämmer läkaren att vi ska göra en ny synfältsundersökning.

Kan inte hjälpa att jag får en känsla av att det är för att hitta på någonting.
 
 

 I mitten av december gör vi synfältsundersökningen. Då ligger trycket på 19 och synskärpan är 1.0 på mitt friska öga och 0,05 på det högra.

Nu är vi framme vid nutid. Det är vecka 8 och jag har inte hört något från ögonmottagningen. Jag ringer på måndagen och möts av: det är många som ringer, vi kan inte ta emot fler. Ringer tisdag och får samma besked. Ringer onsdag. Nu äntligen kommer jag fram, knappar in personnummer och telefonnummer och blir uppringd på eftermiddagen.

Sköterskan drar efter andan när hon läser i journalen.

Det är visst ingen som har tittat på undersökningen, säger hon, och lägger till att eftersom hon sitter i Härnösand kan hon inte lägga journalen framför näsan på någon läkare och få ett besked på en gång, eftersom läkarna finns i Sundsvall.

Då får du faktiskt jaga dom, säger jag. Och så lägger vi på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen