Operation tre i januari 2017

 


 
Klockan åtta är jag på plats. I dag är det mottagningen som gäller och inte samvårdsavdelningen. Jag får en sjukhusrock och får låsa in mina kläder och andra saker i ett skåp. Ögat ska tvättas och desinficeras. Sedan rullar de iväg mig till operationsavdelningen. Känns som jag kan det här nu.
Den här operationen är minst lika hemsk och tar nästan lika lång tid.

Mot slutet av operationen säger operatören:
Nu ska vi trycka på ögat, säg till om det gör ont. Och det gör det! Aj, aj, säger jag och tror att han kanske ska sluta trycka eller i vart fall pausa lite. Men han fortsätter en stund till. Så är det klart. Jag får bandage och får sitta upp i rullstolen. Frågar om det är magläge som gäller nu också? Men det behövs inte. Bara inte ligga alldeles platt på bakhuvudet. Jag får sitta en stund på avdelningen innan det är dags att byta till egen tröja och gå därifrån.

Då säger sköterskan:
Du får inte dricka vin till maten i kväll. Det passar inte ihop med bedövningen du har fått. Oj då, hade inte haft en tanke på vin. Men kanske det är vanligt att folk firar genomförd operation med vin. Inte jag i alla fall.

Det blåser och snöar ute när jag går till patienthotellet. Börjar oroar mig för hemresan. Tågen har stora problem vid snöyra. Men det är ju ett dygn tills jag ska hem så det hinner kanske ändra sig.

Väl inne på patienthotellet kommer jag på att jag skulle köpa ögondroppar. Lika bra att göra det på en gång så jag ger mig ut i snöyran igen och in i sjukhuset till apoteket. Tillbaka igen och nu tänker jag inte gå ut mer idag.

Äter lunch i restaurangen och sedan känner jag mig utmattad. Det är en timme tills jag ska ta bort bandaget när jag lägger mig på sängen och somnar omedelbart. Vaknar efter en och en halv timme och känner mig ganska pigg. Tar bort bandaget.

Tar det lugnt resten av eftermiddagen och kvällen. Dricker vatten till middagen. Sover gott!


Morgonen efter är det kontrollmöte! Allt ser bra ut och trycket är lågt.

Det har slutat snöa. Tåget går punktligt och jag kan åka hem.

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen