Torsdagen den 26 maj är det dags för första återbesöket i Sundsvall efter en vecka. En sköterska ska kolla synen och frågar om jag kan läsa bokstäverna som hon visar. Det var lite svårt det, för jag ser knappt tavlan!

Det ser bra ut, säger läkaren, när hon har tittat in i ögat. Uppföljning om tre veckor. Jag frågar om jag kan få göra det i Härnösand och det går bra.

Hon har en utskrift av operationsjournalen från Umeå och hon frågar om jag vill ha den. Vilket jag tackar ja till. Det är en massa fackord som jag inte förstår, men jag försöker hitta översättning på nätet. Amotio betyder näthinneavlossning. Kilformat hål är väl som det låter. Makula (=gula fläcken) ses avlossnad. Vitrektomi är när man tar bort glaskroppen. Irisprolaps genom både fakosnittet och sidosnittet, lyckas jag inte tyda, men jag gissar att prolaps är någon slags kollaps eftersom dom fick sy ihop iris.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen