Torsdagen den 16 juni 2016 Uppföljningsbesök


 
Andra återbesöket efter fyra veckor är i Härnösand. Då har jag återfått 25 procent av synen vilket är en stor besvikelse. Jag hade hoppats på mer.

Läkaren påpekar att jag inte får köra bil. Det är 6 månaders karens efter det som har hänt. När jag säger att det finns ju de som bara har ett öga som får köra bil, svarar han med att läsa högt ur föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort. OK, inget mer att snacka om!

Han tar bort några stygn där man sydde ihop iris efter linsbytet. Jag ska kallas till nytt uppföljningsbesök efter sommaren.

Han säger också att det är en stor sorg att förlora synen. Hur mycket av synen man kan få tillbaka beror mycket på hur stor del av näthinnan som har lossnat, och hur länge den har varit lös. Det är viktigt att upptäcka och behandla näthinneavlossning så snabbt som möjligt. Är gula fläcken påverkad kan det i värsta fall bli så att det bara blir ledsyn kvar.

Det är nog först då jag förstår hur allvarligt detta är.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen